Články

Každý, kto sa niekedy snažil schudnúť pomocou redukčnej diéty to pozná. Nadchnete sa, upravíte stravovací režim, možno aj začnete cvičiť a kilá idú dole. Po mesiaci obmedzovania si doprajete koláčik a priam cítite, ako tuková zásoba znova rastie. Strácate motiváciu a končíte prinajlepšom tam, kde ste začali.

Preslávený jojo efekt si vás znovu našiel. Čo sa vlastne stalo? Pre odpoveď je treba sa pozrieť, ako váš posledný pokus schudnúť vnímalo vaše telo. Na začiatku sa zvýšila vaša aktivita a znížil príjem energie a živín. Telo tak reagovalo spaľovaním zásoby energie – tuku. Zvýšenie pohybovej aktivity, spojené s prvými výsledkami chudnutia, vo vás vyvolá radostné pocity, spôsobené vyplavením endorfínu – hormónu šťastia. To vás motivuje vo vašej snahe ďalej obmedzovať jedlo a pokračovať v chudnutí.

Primárnou úlohou nášho tela je prežitie. Rýchle miznutie zásob energie telo vyhodnotí ako ohrozenie a začína spomaľovať metabolizmus a šetriť kde sa dá. Znižuje sa nepotrebné množstvo svalovej hmoty, ktoré tiež spotrebováva energiu. Klesá vaša mentálna aj fyzická výkonnosť, či napríklad libido. telo jednoducho nechce plytvať energiou a utlmuje aj hormonálnu aktivitu. Úbytky telesného tuku sa znižujú, začínate byť podráždení a motivácia klesá.

Napokon príde okamih, kedy si za všetko to utrpenie jeden deň doprajete „zaslúženú odmenu“. Vaše telo okamžite využije možnosť a čo najviac prebytočnej energie uloží. Rýchle nabratie tak ťažko zhadzovaných kilogramov vás pripraví o poslednú motiváciu. Telo si žiada doplniť stratenú energiu a tiež vyčerpané zásoby vitamínov a minerálnych látok. Vraciate sa k starým zvykom a vďaka spomalenému metabolizmu a zníženému množstvu svalovej hmoty, priberáte ešte viacej ako na začiatku. Dostal vás jojo efekt.

„Primárnou úlohou nášho tela je jeho prežitie“

Predstavme si túto situáciu z pohľadu divoko žijúceho človeka. Mesiace žil kmeň v relatívnom blahobyte, v úrodnej delte rieky. Povodeň všetko odniesla, dedinu aj zásoby potravín. Pre záchranu musel človek putovať dlhé týždne do vzdialenej dediny svojich príbuzných. Zvýšil sa jeho energetický výdaj, začal sa spaľovať tuk a znížilo množstvo svalovej hmoty. Jeho telo začalo šetriť energiou a človek sa po troch týždňoch takmer bez jedla, dostal do cieľa. Je zachránený a telo hneď začalo dopĺňať stratenú zásobu, pre prípad ďalšej podobnej udalosti.

„Cieľom je presvedčiť telo, že skladovanie tuku nie je potrebné“

Už sme si povedali, že naše telo sa vždy chová tak, ako je to najvýhodnejšie pre jeho prežitie. Dobrou správou je, že sa tiež snaží fungovať čo najefektívnejšie. Nosiť nepotrebné zásoby tuku nie je efektívne, sťažuje pohyb a prináša zdravotné riziká. Cieľom pri chudnutí je teda presvedčiť telo, že skladovanie tuku nie je potrebné. To vieme dosiahnuť pomocou týchto piatich základných pravidiel zdravého chudnutia:
 

  1. Jesť pravidelne, nevynechávať raňajky a nehladovať
  2. Konzumovať najmenej 8 porcií ovocia a zeleniny denne
  3. Preferovať rastlinné zdroje bielkovín (strukoviny, celozrnné obiloviny, orechy, semená)
  4. Vyhýbať sa pridaným tukom (oleje, pevné tuky) a rafinovaným sladidlám (cukor, sirupy)
  5. Využívať každú možnosť pre zdravý pohyb (najmenej 30 minút denne)


Zapojte do zdravého stravovania vašich najbližších a z pravidiel sa časom stanú zvyky, ktoré vám pomôžu žiť dlhší a zdravší život, bez jojo efektu.

 

Radek Látal, Výživový poradca Bratislava

https://www.facebook.com/radeklatal/ 

www.radeklatal.sk 

Späť na zoznam

Ďalšie články